Artikel in Beauty Wellness magazine

Het onderstaande artikel verscheen onlangs in Beauty Wellness magazine!

Joyce Aarsman, schoonheidsspecialiste met een duidelijke missie, visie én eigen merk.

Op de lagere school hield ze al een spreekbeurt over het vak schoonheidsspecialiste en dat was ook precies wat ze wilde worden. Nog maar 20 lentes jong startte Joyce haar schoonheidsinstituut Nouvelle, wat al vele jaren een succesvolle onderneming is en een begrip in Roosendaal. De gedreven onderneemster had een bijzondere droom: haar eigen merk lanceren en inmiddels staat dan ook het cosmeticamerk NouvelleX als een huis. Beauty Wellness Magazine sprak met Joyce over haar passie, doelstellingen en natuurlijk haar eigen brand. 

Van jongs af aan wist ze het al: ze wilde mensen mooi maken en zelfvertrouwen geven. Op haar 17e jaar had ze haar opleiding schoonheidsspecialiste afgerond en ging ze aan de slag. Drie jaar later opende ze Nouvelle. “Ik was nog maar 20 jaar en dus erg jong, maar ik was zelfstandig en zelfverzekerd en wist precies wat ik wilde”, vertelt Joyce. Hard werken was het motto, investeren in jezelf door verschillende specialisaties te doen en durven groeien. Dat is goed gelukt, want Nouvelle heeft veel te bieden: verwendagen, duobehandelingen en definitief ontharen. Van een heerlijke massage tot face fitness en een verzorgende pedicure. Voor diverse behandelingen kunnen klanten terecht, of het nu om wellness, beauty of huidverbetering gaat.

Nominatie

Jarenlang hard werken, investeren en uitbreiden met personeel wierp zijn vruchten af. In 2013 werd schoonheidsinstituut Nouvelle genomineerd voor de Roosendaal Business Award, en behoorde daarmee tot één van de drie beste bedrijven van Roosendaal! De Roosendaalse ondernemersprijs zet jaarlijks inspirerende ondernemers in het zonnetje. “Het was geweldig om van de jury te horen, dat ik goed bezig ben met mijn onderneming”, vertelt Joyce enthousiast. “Door die nominatie ben ik zelf bedrijven gaan bezoeken, want ik wilde met andere branches in contact komen. Ik benaderde op mijn “Vrijdag Innovatiedag”, diverse ondernemingen en heb er maar liefst 61 bezocht.

Van marketingbedrijven en pretparken, tot dierentuinen en multinationals. Best bijzonder, want overal werd ik bij de directie hartelijk ontvangen!” Allen gaven haar bruikbare tips mee zoals; hoe je iets anders kon doen, bepaalde zaken moest aanpakken, of er een andere draai aan kon geven. “Er zat echter ook één bijzonder persoon bij en die gaf mij de tip om een eigen merk te ontwikkelen en op de markt te zetten. Deze persoon was werkzaam in een innovatielab en zette overal op de wereld teams uit. Hij had mij getriggerd, maar hoe moest ik het aanpakken?”

Klantenenquête

“Inmiddels was ik ervan overtuigd dat ik mijn eigen concept wilde neerzetten. Die behoefte was ook gegroeid vanuit het feit dat ik bij de huidige merken altijd wel iets mistte. Ik wilde in mijn producten een goede zonnefactor, daarbij moesten ze organisch zijn, duurzaam en uiteraard een uitstekende werking hebben en een goede verpakking was ook een pré.” Maar wilde haar klanten hetzelfde? Vanuit dat oogpunt hield Joyce een enquête. Waar lopen ze tegenaan, wat missen ze, wat vinden ze belangrijk, vinden ze het te duur of te goedkoop? Daar is toen een 10-wensenlijstje uit gekomen. “Dat was enorm verhelderend. Om mijn eigen ideeën met de feedback van de enquête samen te smelten, was een nieuw concept geboren. Wat ik heel belangrijk vond, was dat alle crèmes sowieso SPF25 bevatten. Geen synthetische, maar een organische zonnefactor. Ook een belangrijk speerpunt was voor mij dat de bioactieve productenlijn palm free is: ofwel dat er geen extra bomen voor gekapt worden. Verder had ik voor de verpakking nog diverse wensen en eisen. Zo is de binnenfles van gerecycled kunststof. Als klanten met de lege flacon terugkomen, krijgen ze korting op het volgende product. Daarnaast is er bewust gekozen voor een pompje, want dat is het meest hygiënisch. Het membraan sluit goed af, zodat er geen vervelende stoffen bij kunnen komen.”

Eigen lijn een feit

Vanaf september 2015 zat Joyce met de biochemicus om tafel om haar eigen productlijn te realiseren rekening houdend met de wensen die waren geïnventariseerd. April vorig jaar werd daadwerkelijk Organic NouvelleX gelanceerd, een bijzondere, hoogwaardige productenlijn specifiek gericht op huidverbetering en anti-aging. Joyce: “Mijn klanten zijn helemaal lyrisch over NouvelleX, omdat ook hun wensen zijn meegenomen in de lijn van de 10 producten. Zij hebben de ontwikkeling meegemaakt, en daarnaast hadden we ook een testpanel van zo’n 20 personen uit eigen bestand. Ik ben ontzettend blij en trots dat ze super tevreden zijn en allemaal zijn overgestapt op NouvelleX.” Hoewel haar eigen merk een jaar geleden is gelanceerd, is Joyce alweer bezig met een volgende uitdaging. “Een eigen merk lanceren vereist een hoop lef en energie en dat kun je niet alleen. Je moet de win-win willen zien, dát is ondernemen. Daarom zou ik graag met andere schoonheidssalons het succes willen delen en enthousiasmeren om ook met deze lijn te gaan werken.”

Behandelingen voor man en vrouw

“In ons instituut vind ik het belangrijk dat zowel mannen als vrouwen zich welkom en ontspannen voelen). De inrichting van onze salon is dan ook huiselijk, maar niet perse vrouwelijk.” Zo’n 30 procent van het totale klantenbestand zijn mannen. Meestal komen ze voor gezichtsbehandelingen, temeer omdat in de eigen merkenlijn ook een speciale mannencrème;

Men X Only is opgenomen. Daarnaast worden ook veel duobehandelingen geboekt, waar man en vrouw gezellig samen komen. Een andere voorkomende behandeling is face fittness, waarbij een spierstimulerend apparaat wordt gebruikt. “Omdat je de spieren gaat trainen, krijg je een betere doorbloeding en wordt de huid strakker. Deze methode pakt alle spieren aan en geeft de bijbehorende contracties. Verder hebben we allerlei soorten semi definitief ontharen-behandelingen. We werken daarbij met apparatuur dat het meest veilig is voor de huid en de beste resultaten boekt. Iedereen heeft ook een opleiding gevolgd om hiermee professioneel te kunnen werken.”

Joyce is trots op haar team; Lieke, Patty en Esmée en investeert graag in haar personeel. “We zijn met vier schoonheidsspecialisten, en een stagiaire. Ik vind het de normaalste gang van zaken om je als onderneming open te stellen voor stagiaires en onze kennis aan de nieuwe generatie door te geven. Ons team is allround en individueel hebben de dames ook specialisaties.”

Maatschappelijk betrokken

Dat Joyce zich ook op maatschappelijk gebied verantwoordelijk voelt, blijkt wel uit het feit dat ze regio-ambassadeur is voor de noodhulporganisatie Free a Girl. “Ik probeer mensen en ondernemers te enthousiasmeren voor dit goede doel en organiseer regelmatig benefietbijeenkomsten. Onlangs hadden we in vijf dagen maar liefst € 8.500,00 opgehaald, dat geeft voldoening!”

Ook voor de Stichting Leergeld zet Joyce zich in. “Zo organiseerde ik bij het 20-jarig jubileum van ons schoonheidsinstituut een make-over experience. Het hele centrum van Roosendaal had ik erbij betrokken en uiteindelijk deden zo’n 30 bedrijven mee. We hebben toen alle 16 directrices van de basisscholen een make-over gegeven. Het decor voor het evenement was een kasteel, waar alle deelnemende dames een prachtige ronde op de catwalk liepen en sponsorgeld voor stichting Leergeld ophaalde!” Privé gaat Joyce ook graag uitdagingen aan, want momenteel is ze bezig haar vliegbrevet te halen. “Met ons team hebben we eerder een teambuilding-dag gehad en toen hebben we een proef vliegles gehad. Dat gaf echt een enorme kick en smaakte naar meer! Inmiddels kan ik aardig opstijgen, alleen de landing is nog een pittige uitdaging”, lacht Joyce.

Beauty Wellness magazine