Nieuw product door vrijdag innovatiedag

Joyce Aarsman is een ondernemende dame. De Roosendaalse heeft al twintig jaar haar eigen schoonheidsinstituut Nouvelle. Maar de nominatie voor een ondernemersprijs  gaf haar nog net een extra zetje. Ze start een nieuw avontuur. Na de middelbare school volgde ze de opleiding Esthetica niveau 4. “Ik heb diverse specialisaties gedaan en was 20 toen ik van de opleiding kwam. Daarna heb ik in 1992 meteen Schoonheidsinstituut Zonneland opgericht. Drie jaar later verhuisde ik naar de Raadhuisstraat en werd het Nouvelle. Ik werk hier nu met vier allround top-collega’s: Lieke, Patty en Susan en Sophie. Mede dankzij hun inzet zijn we zes dagen per week open.”

Het ruime pand in de binnenstad biedt vele mogelijkheden. “We hebben hier zeven salons waaronder twee schoonheidssalons, maar ook een ruimte voor definitief ontharen met IPL- licht, een zonnekamer, een hydrospabad met kleurtherapie en een ruim dakterras. We organiseren ook verwendagen voor klanten met combinaties van diverse wellness- en beauty-mogelijkheden.”

De activiteiten van de kordate Roosendaalse werden opgemerkt: in 2013 werd ze genomineerd voor de Roosendaalse Business Award. “Dat was voor mij net een extra duwtje in de rug. Ik heb voor mezelf de Vrijdag Innovatiedag ingesteld. Dankzij mijn team kon ik op vrijdagen naar andere bedrijven om met ondernemers te praten. Ik ben al bij 56 bedrijven geweest, van klein tot groot.”

Al die gesprekken met collega-ondernemers hebben geleid tot een nieuw initiatief. “Ik ga begin volgend jaar een eigen cosmeticamerk op de markt zetten”, vertelt Aarsman met trots. “Een hele lijn met verzorgingsproducten, met volledig organische werkzame grondstoffen. Die producten zijn er bijna niet. In de huidige markt is voor 98 procent half-organisch of synthetisch. Ik wil het product produceren in samenwerking met andere ondernemers. Het wordt een heel goed huidverbeterend product in een mooie verpakking.” Het idee is tot stand gekomen na de reeks gesprekken. “Door naar buiten te treden, heb ik veel mensen ontmoet in het bedrijfsleven en heel veel geleerd. Ik heb iemand ontmoet die onderzoek heeft gedaan naar werkstoffen en  heeft geholpen bij de ontwikkeling van de producten.”

De nieuwe cosmeticalijn is volgens Aarsman het resultaat van het contact leggen met andere ondernemers en het zoeken naar verbindingen. “Als je met anderen praat over wat je doet, krijg je daar zelf ook een beter beeld van. Dat geeft weer extra spirit. Ik kan ook op mijn snufferd gaan. Maar als je geen lef hebt, kun je niet ondernemen.”

Tekst: Peter de Jong / BNDeStem